Sunday, January 17, 2010

[china+milk.jpg]

Susu tercemar dari China adalah satu masalah.Saya pasti dan amat yakin kebanyakan dari kalian sudah mendapat berita.
Kami tahu bahawa beberapa ribu bayi di China sekarang sakit parah, Sebahagian besar daripada mereka telah menderita gagal ginjal akut, dengan beberapa orang meninggal, di antara bayi-bayi yang diberi susu formula tercemar dengan bahan kimia industri melamin. Bilangan ini jauh lebih tinggi daripada sebelumnya diiktiraf oleh pihak berkuasa China, menurut BBC.

Pengeluar, Sanlu, yang merupakan bahagian-dimiliki oleh Fonterra New Zealand Koperasi, telah mengingatkan seluruh produk susu bubuk di Gansu, China. Utara-barat wilayah China.

Namun, dua puluh dua jenama, termasuk China Mengniu Diary Co dan Inner Mongolia Yili Industrial Group, susu bubuk sejauh ini telah dikenalpasti mengandungi bahan kimia industri melamin.

"Sebahagian besar bayi menderita ingested Sanlu-jenama susu tepung selama jangka waktu yang panjang, mereka menunjukkan gejala klinikal tiga hingga enam bulan selepas menelan produk-produk yang bermasalah," Zhu Chen Menteri Kesihatan mengatakan kepada Bloomberg Asia.

Sementara, berita ini takut banyak ibu-ibu di China., Apa sebenarnya melamin?

Melamin merupakan sebatian organik, sebuah dasar dengan formula kimia C3H6N6. Secara rasmi ialah 1,3,5-Triazine-2 ,4,6-triamine dalam sistem Tatanama (CAS # 108-78-1). Hal ini mempunyai jisim molekul hanya lebih dari 126, bentuk putih, kristal bubuk, dan hanya sedikit larut dalam air.

Digunakan sebagai api retardants, melamin digunakan digabungkan dengan formaldehida untuk memproduksi resin melamin, yang sangat tahan lama termoseting plastik, dan busa melamin, produk polimer pembersih. Produk akhir termasuk countertops, memadam papan kering, kain, gam, peralatan rumah tangga dan flame retardants.

Bayangkan saja .. kimia yang digunakan untuk membuat kertas kami, meja, perabot dan barang lain, ditemui pada susu? Susu untuk bayi. Ini bukan pertama kalinya melamin dilaporkan. Ingat ketika bahan kimia ini ditemui dalam makanan anjing?



Sumber: wikipedia, BBC, bloomberg asia
Chinadaily
http://informationonhealth.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © MyHpaGarden | Blogger Theme by BloggerThemes
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates